Masjid Ar-Rayyan Miri

Masjid Ar-Rayyan Miri

Bagaimana dengan kehadiran anda ke rumah Allah ? Tandakan waktu solat yang anda hadir

Saturday, February 13, 2010

Gotong Royong Masjid ( Jubin Dapur )


- Encik Mustapha di bahagian dapur -

Tanggal 13 Feb 2010, Masjid ar-Rayyan ( MAR) mengukir sejarah kecil dengan satu lagi penambahbaikan terhadap aspek fizikal masjid. Bahagian yang dinaik taraf adalah pada bahagian dapur.

Sebelum ini, lantainya dialas dengan karpet, penambahbaikan sekarang adalah untuk meletakkan jubin, bukan sahaja bersih dan lebih praktikal, tetapi juga menambah seri dapur untuk keselesaan semua para jemaah, terutamanya yang bertugas di dapur.

Sumbangan diperolehi dari warga jemaah sendiri, baik dari aspek material dan fizikal. Projek bermula seawal pukul lapan pagi dan tidak kurang dari 10 orang jemaah lelaki, tua dan muda yang membantu dan bergotong-royong. Dijadualkan bahawa proses meletakkan jubin akan diadakan pada esok hari ( Ahad, 14 Febuari 2010 ) dan ini semestinya dilakukan oleh kalangan jemaah yang mahir dalam aspek memasang jubin.

Kerjasama ini satu amalan yang bukan sahaja meringankan tugas, bahkan yang utamanya adalah boleh mengeratkan dan menghubungkan siilaturrahim antara jemaah masjid. Sumbangan tidak semestinya berunsurkan material semata-mata ( wang ringgit, peralatan ), bahkan juga boleh dalam bentuk kepakaran ( membina dan selenggara bangunan, kemahiran pengurusan, ilmu pengetahuan ) dan lain-lain lagi bentuk yang memberikan sumbangan dna faedah.

Semoga usaha ini mampu menjadikan Masjid Ar-Rayyan sebagai satu institusi yang bukan sahaja berfungsi sebagai rumah ibadat, bahkan menjadi pusat kegiatan masyarakat, dakwah dan juga ekonomi khususnya warga Islam di Bandar Baru Permyjaya. Pendedahan dan teladan yang positif ini seterusnya secara tidak langsung mendidik dan mentarbiah golongan muda, remaja dan kanak-kanak sebagai persiapan mereka yang akan merajui kepimpinan MAR kelak.

No comments:

Post a Comment