Masjid Ar-Rayyan Miri

Masjid Ar-Rayyan Miri

Bagaimana dengan kehadiran anda ke rumah Allah ? Tandakan waktu solat yang anda hadir

Saturday, February 13, 2010

Sejarah Masjid Ar-Rayyan Miri

Proses penambahbaikan struktur fizikal masjid ( gambar ihsan pengerusi masjid )


Program Korban dan Aqiqah sempena Hari Raya Aidiladha


Kumpulan zikir Masjid Ar-Rayyan



Bangunan Masjid Ar-Rayyan pada asalnya merupakan sebuah surau kecil yang disumbangkan oleh pihak Naim Cendera Sdn. Bhd. selaku pemaju kepada salah satu penempatan perumahan yang terbesar di Permy Jaya. Penduduk di sini mempunyai kepelbagaian latar belakang. Fasa demi fasa pembesaran yang telah dilaksanakan cukup untuk menceritakan peningkatan keperluan pembangunan kerohanian yang diperlukan oleh masyarakat Islam setempat.

Antara pencapaian yang telah diperolehi oleh masjid ini ialah dikurniakan anugerah Masjid Contoh sempena Majlis Sambutan Maal Hijrah Peringkat Negeri Sarawak 1427H. Kepelbagaian aktiviti pengimarahan dan kebajikan menjadikan masjid ini sebagai pusat maklumat utama khususnya bagi masyarakat Islam disini.

Bangunan yang baru dibina pada lapan tahun yang lepas ini telah dirasmikan oleh Tuan Abdul Hamid bin Mohammad Yusoff selaku Ketua Pegawai Eksekutif Suruhanjaya Perumahan dan Pembangunan Sarawak pada 21 Mac 2001. Keluasan tanah untuk pembinaan masjid ini ialah seluas 3900 meter persegi.

Kedudukan bangunan masjid ini terletak di Lot 5144, Bandara Baru Permy Jaya, Tudan 98107, Miri. Masjid ini menampung seramai 500 orang jemaah.

No comments:

Post a Comment